A Metalbox és Metalcar után maradjunk a magyar vonalon, de ezúttal szó sincs hamisításról vagy gyenge utánzatról, ellenkezőleg. A cikkünkben szereplő Citroen hivatalos Matchbox játékként gördült le a Metalbox szalagjairól 1971-ben. Gyűjteményem legrégebbi autója, igaz minimum másfél évtizedet állt árukészletként valahol, hiszen én csak a nyolcvanas évek végén kaptam ajándékba bontatlan csomagolásban. Így talán nem is olyan meglepő, hogy ilyen szépen megmaradt a metálzöld fényezés.

Citroen S.M., a kevés magyar Matchboxok egyike a Metalbox gyártásában

 

A nagyon sok gyenge hamisítványokhoz képest a hivatalos Matchboxok kiemelkedtek minőség tekintetében egy Metalcar vagy Metalboxhoz képest, habár a nyugati vagy távol-keleti Matchbox színvonalát azért alulról súrolták. Nálunk sokkal nagyobb volt a szórás mind festésben, mind kerekekben. Sajnos Citroen S.M. kisautónk a tűtengely gyenge kivitelezésének lett áldozata. Hiába a Superfast jelölés, az első tengely összecsuklott, s ma már össze-vissza állnak a kerekek és a földet súrolja kocsi alváza. Így mégsem annyira Superfast. Ettől eltekintve ez egy tisztességes kisautó, amely azért a bolgár Matchboxokat ha minimálisan is, de maga mögé utasítja. Ellenben ha összehasonlítom egy vérbeli londoni Lesneyvel, mondjuk a korábban bemutatott '75-ös Blaze Busterrel, akkor azért megmosolyogtató a magyar Matchbox szívóssága. Becsülendő viszont, hogy az ajtók még akadásmentesen nyílnak, s nem is lötyögnek.

A közel 50 éves Citroen S.M. Matchboxot ma 3000 forinttól akár 14 000 forintig árazzák a nemzetközi piacon. Volt belőle tréleres változat is hajóval vagy lakókocsival, de azokat a típusokat nem nálunk gyártották, de a vonóhorgot megörököltük. Piros, kék és narancsszínben készült, a zöld csak nálunk és Bulgáriában volt elterjedt. Ahogy végignézek ezen a pici autón, nehéz elhinni, hogy két év múlva tölti az ötvenet.