Group B, Group 5, GTO. Csak néhány versenyautó széria a nyolcvanas évekből, melyek ma is hivatkozási alapnak számítanak a motorsport kedvelői körében mind pályán, mind rallyban. Gyönyörű, extravagáns épített autók, hatalmas köbcentik, sziszegő turbó és lángoló kipufogók. Míg rallyban a Group B, túraautózásban a Group 5 vagy éppen tengerentúli változata a GTO, addig a hosszútávú versenyek királyai a Group C-ben állítottak fel örökérvényű rekodrokat és adtak feledhetetlen élményeket a benzingőz megszálottjainak. Az FIA 1982-ben vezette be a Group C-t az endurance sportautóknak, nagy túraautóknak és gyári prototípusoknak. 1982 és 1985 között a World Endurance Series (ma Le Mans) is a Group C szabályait alkalmazta és egészen 1993-ig aktív részesei voltak a C-s járgányok kisebb nemzeti és nemzetközi kupáknak egyaránt. A 3.5 literes motorral hajtott versenyautók  látványban igazi vetélytársai voltak a Formula 1-nek, de teljesítményben sem múlták alul a száguldó cirkusz mutatványosait, hiszen 1988 Le Mansban például 407km/h csúcssebességet mértek egy WV-Peugeotnál. A Matchbox is emléket állított a sorozatnak, de egy picit nyomoznom kellett, hogy kiderítsem a pontos típust hiszen a brit gyártó szerényen csak Group C Racernek nevezte el a kisautót , feltételezem licencelési hiányosságok miatt.

Group C Racer, vagy a Sauber SHS C6 1989-ből

 

A Group C Racer hátsó légterelője hamar megadta a választ. Ki ne ismerné a néhai Forma 1-es istállót, a svájci Peter Sauber alapította Saubert amely sokáig a Petronas támogatását élvezte és olyan nagy nevek hajtották járgányaikat mint Johnny Herbert, Jean Alesi vagy Kimi Raikkonen!? A Sauber - mint sok más F1 istálló, lsd. McLaren vagy Zakspeed - nem csak a Forma 1-ben virított. A Sauber SHS C6 1982-ben debütált a World Endurance Világbajnokságban és egészen 1986-ig helytállt, bár maradandó és emlékezetes helyezéseket nem ért el sem BMW, sem a később használt Cosworth és Porsche motorokkal sem. A típus érdekessége, hogy egészen 1993-ig részt vett a későbbi 24 órás Le Mans versenyeken, s ezzel a mezőny valaha volt legöregebb autójaként tartják számon a legendás francia pályán.

Galéria

A kisautóhoz régiségvásáron jutottam hozzá kevésbé megkímélt állapotban. Bár szerkezetileg rendben van, a festék már erősen kopott és az egyik lámpa is elmozdult a helyéről. Egy biztos, gyerekként nagyon szerethették, gazdája pedig nagy raprajongó hírében állhatott hacsak nem valami vandálok csikarták bele a RAP és Rapper feliratokat az autó plexijébe és festésébe. De ennyi év után így talán még autentikusabb a Group C Racerünk. A Matchbox 1984-ben kezdte el gyártani klasszikus BASF festéssel, de 1996-ig nagyon sok színvariáns készült belőle és laser kerekeket is kapott. A mi kisautónk 1989-ben, Makaóban gördült le a gyártószalagokról. Ezzel a matricázással a világoskék-sötétkék festésen kívól készült belőle fehér-sötétkék változat is. Megkímélt vagy bontatlan állapotban akár 3-4 ezer forintot is megérhet nemzetközi viszonylatban.