Az olasz származású Ettore Bugatti által alapított márka már a korai években is a kiemelkedő minőséget, luxust és a sebességet jelentette. A francia Bugatti olyan legendás versenyautókat adott a motorsport történelemnek, mint a Type 35, amely még ma is a világ legsikeresebb versenyautója. De a sebességen túl, a Bugatti teljes egészében kézzel gyártott utcai autói is közkedvelt járgányok voltak, s bár kevesen engedhették meg maguknak a molsheimi gyártósorokról legördülő Type 44 autó nyújtotta eleganciát, a típusból így is több, mint 1000 darab készült 1927 és 1930 között. A Matchbox 1983-ban állított emléket a 44-es Bugattinak a Models of Yesteryear sorozatban.

matchbox models of yesteryear old timer vintage bugatti bugatti type 44 type 44 egyéb england
Bugatti Type 44, 1:38 méretarányban 1983-ból

 

A Type 44 a Bugatti utcai zászlóshajójának szánták, s az elegáns külső és kényelmes belsőn túl erről a fürge 3000 köbcentis, nyolchengeres motor is gondoskodott. Az alváz és motor nyújtotta előnyöket nagyon sok neves karosszériagyártó felismerte, így olyan nagy nevek látták el felépítménnyel a Type 44-et, mint George Kellner (Rolls-Royce, Bentley, Renault) vagy éppen Charles Weymann (Bentley, Stutz, Volvo). A Matchbox két fajta felépítménnyel állított emléket az autónak, a fényképeken is látható klasszikus "fiáker" karosszériával és egy - ma már nagyon ritka - furgon felépítménnyel. Két sorozat is készült belőle, az Y24/1 és az Y24/2. Ez utóbbi fehér díszkörrel festett kerekeket kapott, a sárga ajtófestést pedig a piros váltotta fel, de készült fehér-piros változatban is. A legelterjedtebb típus a képeken is szereplő fekete-sárga Y-24/1 volt. Mivel 1983 óta szinte végig dobozban állt így nem kopott és nem pattogzott a festés, ellenben a fekete szórt festék gyárilag nem túl szép, s nem is volt könnyű fotótéma. De maga a külső, a formavilág, a Bugattira jellegzetes patkó hűtőrács, az elegancia már önmagában meggyőző.

matchbox models of yesteryear old timer vintage bugatti bugatti type 44 type 44 egyéb england
Galéria

A Bugatti a háborúk viszontagságai (hol francia, hol német fennhatóság) és családi tragédiák után (meghalt örökös és tulajdonos) 1963-ban csődöt jelentett, s sokáig csak legendaként élt tovább az emlékezetben. Mígnem 1998-ban a Volkswagen égisze alatt fel nem támasztották, s igyekezve követni és tiszteletben tartani Ettore Bugatti örökségét, ma is, mint a luxus sportautók királya van jelen a piacon.