Ha ipari forradalom, akkor Anglia. Ha steampunk, akkor szintén a Ködös Albion ugrik be. Így egyáltalán nem meglepő, hogy az Egyesült Királyságban volt a legnépszerűbb a gőzhajtású közúti közlekedés. A britek még ma is őrzik a hagyományt és óvják, csinosítgatják, olykor életre keltik a lassan száz éves Sentinel, Fodden és Atkinson gőzvagonokat és gőzteherautókat egy-egy veterán találkozó alkalmával. Ilyenkor bezsírozzák az öreg járgányokat, befűtik a kazánokat, s gőzmozdonyként pöfögve megindulnak a zöldellő brit domboldalakon. Míg a századelőn Európa nagyobb részén többnyire cséplőgépeknek, traktornak és elvétve vontatóknak használták a gőzhajtású járgányokat, addig az Egyesült Királyságban komoly piaci tényező volt a közúti gőzvagon. A Matchbox 1985-ben állított emléket ezeknek a mai szemmel nézve különös közúti járműveknek a Models of Yesteryear sorozatban.

A Nagy Háború kitörésével a legtöbb brit márka szinte már csak a hadiiparnak gyártott. Az így keletkezett piaci rést kihasználva jelent meg 1916-ban az Atkinson @ Co. vállalat saját, polgári rendeltetésű gőzteherautóival. A mi modellünk egy 1918-ban készült Y18, amely a readingi Burghfield Malmot szolgálta ki hajdanán. Magát a típust 1924-ig gyártották. A kéthengeres gőzmotor 70 lóerővel bírt és közel 12 mérföld/óra végsebességre volt képes. Ez persze nem sok, de a túlterhelt és hiányos vasúti vonalak miatt praktikusabbnak bizonyult kisebb távolságra ilyen gőzautókkal szállítani az árut.

A kisautót Angliából szereztem eredeti, megkímélt dobozában. Maga a modell is szép állapotban maradt meg, szinte új. Minden apró részlet kivehető, külön érdekesség a kazán álló, orrban való elhelyezése. Ami szintén tetszetős a modellel kapcsolatban, az a levehető áru, jelen esetben a liszteszsákok. Így fotózáskor is sikerült rakománnyal és üresen is megörökíteni. Gyönyörű jármű, sajátos bájjal, a gőzkorszak egy igazi remeke. Az alábbi videón, pedig működés közben is megcsodálhatjuk őket. (forrás: Youtube / Tracklamp csatornája)
Az Atkinson @ Co. egészen 1929-ig gyártott gőzhajtású teherautókat. Edward Atkinson, a vállalat alapítója 1932-ben halt meg, de a vállalat és a név egészen 2009-ig megmaradt. Igaz Edward halálát követően - aki maga elkötelezett híve volt a gőzhajtásnak - már dízel motorokkal szerelték teherautóikat.

Érdekesség, hogy a rengeteg tulajdonosváltáson átesett vállalat végül az olasz Iveconál kötött ki, amely 2009-ben megszüntette a Seddon Atkinson márkát.