Ha ipari forradalom, akkor Anglia. Ha steampunk, akkor szintén a Ködös Albion ugrik be. Így egyáltalán nem meglepő, hogy az Egyesült Királyságban volt a legnépszerűbb a gőzhajtású közúti közlekedés. A britek még ma is őrzik a hagyományt és óvják, csinosítgatják, olykor életre keltik a lassan száz éves Sentinel, Fodden és Atkinson gőzvagonokat és gőzteherautókat egy-egy veterán találkozó alkalmával. Ilyenkor bezsírozzák az öreg járgányokat, befűtik a kazánokat, s gőzmozdonyként pöfögve megindulnak a zöldellő brit domboldalakon. Míg a századelőn Európa nagyobb részén többnyire cséplőgépeknek, traktornak és elvétve vontatóknak használták a gőzhajtású járgányokat, addig az Egyesült Királyságban komoly piaci tényező volt a közúti gőzvagon. A Matchbox 1985-ben állított emléket ezeknek a mai szemmel nézve különös közúti járműveknek a Models of Yesteryear sorozatban.

matchbox models of yesteryear atkinson atkinson steam wagon y18 gőz england lesney 1985 1918 old timer egyéb
1918  Atkinson Steam Wagon

 

A Nagy Háború kitörésével a legtöbb brit márka szinte már csak a hadiiparnak gyártott. Az így keletkezett piaci rést kihasználva jelent meg 1916-ban az Atkinson @ Co. vállalat saját, polgári rendeltetésű gőzteherautóival. A mi modellünk egy 1918-ban készült Y18, amely a readingi Burghfield Malmot szolgálta ki hajdanán. Magát a típust 1924-ig gyártották. A kéthengeres gőzmotor 70 lóerővel bírt és közel 12 mérföld/óra végsebességre volt képes. Ez persze nem sok, de  a túlterhelt és hiányos vasúti vonalak miatt praktikusabbnak bizonyult kisebb távolságra ilyen gőzautókkal szállítani az árut.

matchbox models of yesteryear atkinson atkinson steam wagon y18 gőz england lesney 1985 1918 old timer egyéb
A krómozott rész maga a kazán.

A kisautót Angliából szereztem eredeti, megkímélt dobozában. Maga a modell is szép állapotban maradt meg, szinte új. Minden apró részlet kivehető, külön érdekesség a kazán álló, orrban való elhelyezése. Ami szintén tetszetős a modellel kapcsolatban, az a levehető áru, jelen esetben a liszteszsákok. Így fotózáskor is sikerült rakománnyal és üresen is megörökíteni. Gyönyörű jármű, sajátos bájjal, a gőzkorszak egy igazi remeke. Az alábbi videón, pedig működés közben is megcsodálhatjuk őket. (forrás: Youtube / Tracklamp csatornája)

Az Atkinson @ Co. egészen 1929-ig gyártott gőzhajtású teherautókat. Edward Atkinson, a vállalat alapítója 1932-ben halt meg, de a vállalat és a név egészen 2009-ig megmaradt. Igaz Edward halálát követően - aki maga elkötelezett híve volt a gőzhajtásnak - már dízel motorokkal szerelték teherautóikat.

matchbox models of yesteryear atkinson atkinson steam wagon y18 gőz england lesney 1985 1918 old timer egyéb
Galéria

Érdekesség, hogy a rengeteg tulajdonosváltáson átesett vállalat végül az olasz Iveconál kötött ki, amely 2009-ben megszüntette a Seddon Atkinson márkát.