A Skoda 130 LR igazi kakukktojás volt a Matchbox sorozatban, hiszen talán az egyetlen keleti blokkból származó model volt a "modern" tűtengelyes Matchbox történetében. Gyerekként csodálkoztam is rajta, hogy mit keres egy Skoda az egyértelműen nyugati autókat bemutató gyártmányok között, pedig roppant egyszerű. A csehek talán a keleti blokk legnagyobb exportőrei voltak az autóiparban, az Egyesült Királyságban pedig elavultsága ellenére igazi különlegesség, egy szeretett autó volt az import Skoda 130. Olyannyira, hogy a Brit Rallybajnokságban szereplő Skoda, John Haugland vezetésével zsínórban háromszor, 1975 és 1977 között megnyerte a brit bajnokságot. De nem ez volt a típus egyetlen sikere, hiszen a 130 LR-rel 1985-ben kategóriabajnokként végzett a norvég pilóta kiegészülve csehszlovák szerelőivel. John Haugland 16-szor állt rajthoz a WRC brit futamában és hat kategóriagyőzelmet zsebelt be Skoda autóival. A 130 LR ma is működőképes és gyakori vendég a historic versenyeken. A Matchbox 1986-ban állított emléket a jobbkormányos Skodának.

Skoda 130 LR, a kakukktojás Matchbox

 

A kisautók gyártása Makaóban és Kínában történt a Matchbox International Ltd. égisze alatt. Sok nyugati rallyautó mellett igazi kuriózum a Skoda és legalább annyira menő, mint a Sierra vagy az RS200. Természetesen csak egyféle festést kapott, hiszen talán ez volt az egyetlen licencelt nyugati matricázás, amihez a Matchbox hozzájuthatott. 

Nyitható a motorháztető a farmotoros Skodán

A műanyag alvázra masszív karosszéria került, a motorháztető pedig nyitható volt. Kifejezetten jó rugózás és sebesség jellemezte a kisautót, ez meglátszik a kopáson is. Aktív résztvevője lehetett a gurulóversenyeknek. A típust annak ellenére, hogy már '86-ban levédették, a gyártást csak '87-ben kezdték meg és egy évvel később már le is vették a palettáról.

Galéria

Nem sok készült belőle, így állapotától függően 2000 és 17 000 forint között mozog a nemzetközi piaci ára. Egy bontatlan, dobozos változatért akár 20-25 000 forintot is elkérhetnek a brit kereskedők.