Bár az NDK autóipara igénytelenségéről és olcsóságáról volt híres, ez nem mindig volt így. Az 1955-ben bemutatott Wartburg 312 bár műszakilag alulmúlta a nyugati típusokat, küllemében akár egy Mercedesszel is felvehette a versenyt. Ha nem tudnánk, hogy az NDK-ban készült, a motor beindításáig akár nyugati autó is lehetne. A Wartburg 312 máig a keleti blokk autóiparának legszebb gyártmánya. Az eisanch-i gyár persze nem a nulláról kezdte, hiszen egy, már meglévő autógyárat örökölt meg az NDK a háború után, így a gyártósorok és az erős mérnöki gárda adott volt. Az már más kérdés, hogy a szocializmusra jellemző, minden fejlesztést halogató vagy épp blokkoló elvtársi elitnek hála a Wartburg nem tudott lépést tartani más gyártókkal, s a későbbi legendás "kocka" Wartburgok összecsapottsága már ennek az eredménye.

deagostini egyéb wartburg wartburg 312
Wartburg 312 a De Agostinitől

 

A 312-es is ennek a hanyagságnak esett áldozatul, s bár közel 12 féle választható karosszériaváltozatban gyártották - amely már önmagában ad absurdum a szocialista tömeggyártásra berendezkedett gyártók esetében - , a műszaki elavultság miatt nyugaton nem vált vonzó típussá, s 1966-ban leváltotta az oly jellegzetesen pöfögő kétütemű, kormányváltós 353-mas. A nagytestvért ma már ritkán látni, de azért akad az országban OT-s rendszámmal, nagy becsben tartott 312-es. Már gyerekkoromban is ritkaság volt, de tisztán emlékszem, hogy Miskolcon gyakorta felbukkant belőle egy kék-fehér változat is.

deagostini egyéb wartburg wartburg 312
Galéria

A De Agostini sorozat első számában jelent meg a Wartburg 312-es kiskocsi. A promóciós szám alig pár száz forintba került két évvel ezelőtt, s valljuk be, kiváló beetetés volt ez a retro szocialista autók kedvelőinek. A szürke-fehér és krómozott kisautó egy igazán szép darab, tökéletes kidolgozottsággal. Hálás fotótéma.