VAZ-2104, VAZ-2105 és VAZ-2107. Gyermekkorunk utcaképének meghatározó alakja volt a szögletes lámpás Lada, a nyolcvanas évek modern szovjet autója, amelyből a kilencvenes években is tucatnyi taxi, rally, rendőr és magánautó szolgált az utakon. De a 2104 előtt is volt élet, hiszen az első szériás - a Fiat 124 jellegét még erősen őrző - kereklámpás 2101-et leváltó 2103 máig a legszebb és legmenőbbnek tartott Lada, amely valaha legördült a togliatti-i gyár szalagjairól. Az ikerlámpás zsiguli króm díszleceivel és tekintélytparancsoló orrával a szocialista autók koronázatlan királyaként 1972 és 1984 között volt gyártásban. Gyermekként könnyen összekevertem a Polski Fiat 125p-vel, hiába két különböző Fiat adta az alapokat, a két sedan számomra unokatestvérek maradtak. Így bár korábban már szerepelt a magazinban a Nagypolski, egy közös fotózás erejéig ismét feltűnik a citromsárga Lada mellett.

deagostini lada vaz polski fiat polski lada 2103 china egyéb 125p
A legszebb Lada 1:47-ben a DeAgostinitől

 

A 2103 a 125p-hez hasonlóan a prémium típust képviselte a keleti blokkban. Lényegesen kevesebb is futott az ikerlámpásból mint a 2101-ből vagy később a kockaladákból, így ma is értékesebb egy-egy restaurált darab mint mondjuk egy ezerhatos, műanyagrácsos Lada. Az ezerötöst a DeAgostini is felvette a palettára én pedig megvettem a 125p mellé, s még valamikor tavaly Ősszel lőttem róluk pár képet.

deagostini lada vaz polski fiat polski lada 2103 china egyéb 125p
Galéria

A fotókon jól látszanak a különbségek és a hasonlóságok egyaránt. Tegyük hozzá, hogy míg a Lada a Fiat 124-et vette alapul és azt modernizálta és igazította a kor és az elvátrsak elvárásaihoz, addig a 125p a Fiat 125 licencét szerezte meg és nem, hogy fejlesztette volna az olaszt, inkább butította. A modellek tekintetében ez valójában mindegy, hiszen két igazán gyönyörű és elegáns kisautóról van szó, a Lada 2103 pedig talán a gyár valaha készült legszebb sedanja.