Volt már szó magyar gyártású Matchboxról a blogon a Citroen személyében. Ezúttal viszont nem magyar gyártásról lesz szó, hanem magyar ihletésű Matchboxról, amely az egyetlen a sok ismert nyugati gyártmány között. Az Ikarus Coach néven futó busz valójában a magyar Ikarus 325 távolsági busza, amelyből csak egy prototípus készült. Talán pont emiatt választották modellnek 1986-ban a Matchbox tervezői.
Tegyük hozzá persze, hogy a magyar buszgyártás egykor világhírű volt, a 325 pedig egy kifejezetten szép típus és a maga idejében modern formavilággal bírt. Nem is értem, miért nem került sor a sorozatgyártásra. Sebaj, a Matchbox bepótolta az elmaradást, hiszen 1986-tól egészen 1999-ig gyártásban volt az 1:140 méretarányú kistestvér! Nagyon sok szép festéssel látták el. 1998-ban még a francia Foci VB-t is reklámozta, de volt Ikarus logós festés is. A későbbi modellek pedig színezett "üvegeket" is kaptak, sárgát, kéket és sötétítettet.
A mi buszunk a zöld-fehér tourist CITY LINE jelmezben érkezett, s bár alaposan megkopott az orra, azért még mindig szép darab a gyűteményben, igaz a kivitelezésből adódóan - gyenge felső felfogatás - már picit meglazult a teteje. 1986-ban gördült le a kínai Matchbox gyár szalagjairól, de a típust egyébként Makaóban is gyártották.
Gyerekként nagyon büszke voltam rá, hogy magyar autó is szerepelt a Matchbox választékban. Ma már nehezen hiszem, hogy egy Credo vagy egy öszvér Ikarus helyet kaphatna a sorozatban, pedig az előbbi szépen mutatna Matchbox méretarányban, s biztos vagyok benne, a mai kisfiúk is örömmel játszanának magyar buszokkal.