Bár nem vagyok kifejezett gyűtjő, azért néha én is bővítem a vitrint és nem csak kisfiam Matchboxos dobozát. Egy-két komolyabb modellre olykor beruházok a Matchbox Models of Yesteryear autóin túl is. Ma bárki számára elérhető az itthoni újságosoknál a De Agostini Régi Idők Legendás Autói Sorozata, amelyből néhanapján én is veszek egy-egy példányt. Amikor 2017-ben újra felélesztették a retro KGST sorozatot, lehet korainak tűnt a visszatérés, hiszen utána hónapokig szünetelt a széria. Én akkor előfizettem, és négy autóból egyet ajándékba kaptam a De Agostinitől sűrű elnézések közepette, amiért befagyasztották a sorozatot. Újból nem fizettem elő, mert nem érdekel minden típus és egyébként se tudnám hová rakni őket. Vegyes gyűjtemények híve vagyok, szemezgetek, válogatok, nem találom izgalmasnak, hogy menetrend szerint hozza a postás a virtinbe valót. De aki teheti és érdekli a téma, érdemes megsasolni a Deagostini modelljeit, mert bár nyilván nem Maisto vagy Herpa minőség, egyenként igazán szép darabok, fotón pedig nagyon szépen mutatnak.

skoda skoda 100 deagostini csehszlovák china egyéb
Skoda 100 a De Agostinitől
 

 

A De Agostini kiadó eredetileg kartográfiával foglalkozott. Giovanni és Alberto De Agostini 1901-ben alapította a Kartográfia Intézetet Rómában, s 1922-ben már III. Viktor Emánuel védnökségével kiadták a 'Nagy Földrajzi Atlaszt". Később ismeretterjesztő kiadványokat jelentettek meg, s hamar felismerték, hogy a sorozat jellegű megjelenéseknek nagy a keletje Európában, nem mellesleg elég jó üzlet is. Lássuk be, így lehet igazán beetetni a vásárlókat. Ahogy részben engem is, amelyet egyáltlán nem bánok, hiszen egy-két De Agostini modell nekem is pihen a polcomon, beleértve cikkünk alanyát, a csehszlovák Skoda 100-ast is.

skoda skoda 100 deagostini csehszlovák china egyéb
Akár igazi is lehetne

A De Agostini Kínában gyártatja a kisautókat, bár az alvázon trükkösen P.R.C. szerepel, amely végett sokan elgondolkodnak, hogy ugyna melyik ország is az! Igen, az bizony a People's Republic of China. Mindez abszolút nem von le semmit a modellek minőségéből, a méretarány korlátain belül részletes kidolgozás és minőségi anyagok jellemzik. Talán egyedül a ronda műanyag alváz lehet gyenge pont, de ugyan ki nézegeti az alvázat, ha egyébként is pódiumra csavarozva érkeznek!? Hiteles, szép, arányos és részletes modellek. Megfelelő makróval első ránézésre Skodánk, akár igazi is lehetne.

skoda skoda 100 deagostini csehszlovák china egyéb
Galéria

A Skoda 100 nem hiszem, hogy különsebb bemutatást igényelne, annyira hozzátartozott a szocialista utcaképhez, mint a kilencvenes évekhez az Opel Astra vagy a Suzuki Swift. Klasszikus régimódi csehszlovák gyártmány, faros motorral és hátsókerékmeghajtással, ami elég nehézkessé tette a vezetést. Ellenben az orrban adott volt a 370 literes csomagtartó, amibe bőven volt hová pakolni. A Skoda 100-ből készült kétajtós kupé is 110R jelöléssel, amiből gyönyörű raliautókat is építettek. 1969-től 1977-ig bőven egymillió példány készült belőle. A keleti blokk klasszikus kisautója a cseh folklórba is beírta magát, hiszen a '78-as Ivan Mladek Jozin z Bazin slágerében bizony Skoda 100-zal kergetik mocsári Józsit.