Rendhagyó cikk következik, hiszen kisautóink egyrészt tényleg nagyon kicsik, másrészt semmi közük régmúlthoz. Bőven a kétezres években készültek, s valójában nem is kifejezetten kisautó és autómodel gyártóktól származnak. Mégis helyük van a Magazinban egyrészt, mert személyes élmények kötnek hozzájuk, másrészt - na vajon miért? - mégiscsak ugyanolyan kisautók, mint egy Majorette vagy egy Matchbox. Következzen az A osztályú Mercedes a HERPA gyártásában egyenesen Suttgartból, és az Audi A4 a kétezres évek elejéről a Busch gyártásában, egyenesen Neckarsulmból!
Audi A4
A kétezres évek közepén zenészként sokat jártam Németországban, két nyarat is volt szerencsém kint tölteni és kisebb koncertek erejéig is tartózkodtam kint. 2007-ben akkori zenész kollégáimmal eljutottunk Neckarsulmba Európa második legnagyobb Audi gyárába és az akkor két éve átadott Audi Forumra, amely gyakorlatilag a gyárhoz kapcsolt kiállítóterem és múzeum. Nagyon nagy élmény volt látni a gyártósorokat és persze a legendás Audi és NSU járgányokat. A vagyonos németek persze ott helyben is vásárolhattak autót, s rögtön a kiállítóterem átadó-csarnokából hajthattak ki vadonatúj kocsijukkal az Audi Forum fotocellás ajtaján. A kevésbé vagyonosak mint én, be kellet érjem egy szerény Audi A4-es H0-ás méretarányú makettjével. De legalább elmondhatom, hogy vettem egy új Audit Neckarsulmban.
A kisautó a Busch terepasztal-elemekkel foglakozó vállalat terméke. Többnyire házakat, embereket és egyéb H0 méretű vasúti kiegészítőket gyárt, de nagy márkáknak is készít modelleket, mint azt tette az Audi megrendelésére. Ezek a kisautók lényegesen szebbek és részletesebben kidolgozottabbak, mint a vasúti terepasztalra szánt változataik.
Mercedes-Benz A Klasse
Tíz évvel később már informatikusként alakult úgy az életem, hogy sokat kellett kijárnom Németországba. Így történt, hogy 2017 januárjában eljutottam a stuttgarti Mercedes Múzeumba. Lenyűgöző hely, ahol az első motorkerékpártól a McLarenen keresztül a legmodernebb Mercedesekig végigcsodálhatjuk a márka történetét. Hatalmas élmény testközelből megcsodálni az Ezüst Nyilakat, Hakkinen McLarenét, a pápamobilt és azt a rengeteg autótörténeti csodát, amelyet a Mercedes-Benz megalkotott az elmúlt évtizedekben. A kiállítás végefelé már reménykedtem benne, hogy a szuvenírboltban itt is találok hasonló mütyürt, mint korábban az Audi Forumon és nem csalódtam. A Mercedes is árult H0-ás apróságokat, így onnan is hoztam emléket.
A Mercedes mütyűr már más gyártótól származik, az ugyanúgy terepasztalokra szakosodott HERPA terméke. Méretét tekintve szintén 1:87 körül mozog, ergo nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy H0-ás asztalon szép díszítőelem lehetne.
Aki megteheti és lehetősége van rá, mindenképp látogasson el a fent említett helyekre! De javasolnám Sinsheim Techinka Múzeumát is, ahol egy teljes napra el lehet veszni a gépcsodákban a gőzkorszaktól a repülésig. Nincsenek messze egymástól és útközben megcsodálhatjuk a baden-württembergi vidéket is.