Tudom, kicsit ellentmondásos a poszt címe, de igaz! Valamikor a nyolcvanas években a Szovjetunióból is érkeztek autómodellek Magyarországra. A széria többnyire vintage és old timer autókat dolgozott fel, de sajnos nem tudtam meghatározni a gyártót. A netes piacokon a kisautóra és társaira csak szimplán "soviet model"-ként hivatkoznak és eredeti doboza is csupa cirill betű, én pedig már pont nem tanultam oroszul. A Russo-Balt C24-40 még a cári Oroszországban született 1912-ben, egyike volt az első orosz gyártmányú robbanómotoros autóknak. A gyár 1909 és 1923 között működött, túlélve a Nagy Háborút és a szovjet forradalmat is. Modell változata már a Szovjetunióban, 1:48-as méretarányban készült.

russo-balt szovjetunió oroszország russo-balt c24-40 1913 egyéb
Russo-Balt C24-40 1912

 

A kisautó kivitelezése is erősen ellentmondásos. Az alvázból és a felépítményből nem sajnálták az anyagot, van súlya rendesen, de az aranyhatású küllők már műanyagok. Így nem is csoda, hogy idővel kitörtek a helyükről és megroskadt a kocsi. Szinte majdnem mindegyik eladó, kibontott C24-40 hasonló állapotban szerezhető be. A fényképeken is jól látszik, hogy egy-két alkatrész már hiányzik az autóról, vagy kilazultak, eltörtek a műyanyag kiegészítők. Érthetetlen, hogy a minőségi fém alapra miért pakoltak igénytelen műanyagokat pláne, hogy olyan apró részletekre is figyeltek, mint például a felhajtható hátsó ülések, a duda és még sorolhatnám. A zöld festésen kívül készült krém, fekete és bordó kasztnival is.

russo-balt szovjetunió oroszország russo-balt c24-40 1913 egyéb
Galéria

A modell kifejezett ritkaságnak számít a nemzetközi webes piactéren. A fényképeken szereplő állapotban akár 10 000 forintot is megérhet, de bontatlan, eredeti és sértetlen állapotban 25-35 000 forint körül tendál. De találtam olyan Russo-Baltot is ugyanettől a relytéjes szovjet gyártótól, amelyet 40 000 forintért kínáltak. Nem gondoltam volna, hogy ilyen értékek pihentek a padlásgerendán háborítatlanul közel húsz éven keresztül!