Talán nincs is nagyobb legenda az átkosból, mint az NDK minije, a Keleti Blokk papírjaguárja, a Trabant 601. A hamisítatlan kétütemű pöfögés, a motorhang, a beltéri szagok, a kormányváltó mind egyedi stílusjegyei a Trabantnak. Tucatnyi zeneszámot ihletett, elég csak az Exotic ájulásig játszott számára gondolni, de még David Hasselhoff is megpörgette Pesten a Három kívánságban. Nincs olyan magyar család, akinek ne lenne legalább egy Trabantos sztorija. A családban megboldogult nagybátyámnak volt Trabantja, nem is egy. Az egyiket összetörte, a másikra rátolatott egy Kamaz piros lámpánal, a harmadikban kinőtt a fű. Egy biztos, bármennyire is olcsó és igénytelen autó volt, elsőként hozta el a szocialista államok dolgozóinak a mobilitás örömét. A könnyű szerelhetőség és egyszerű felépítménynek hála, pedig szinte bárki képes volt megjavítani és bütykölni a kisautót.
A DeAgostini sorozata mellett futó Kultikus Autók is emléket állított a kisautónak a 23. lapszámban. Nem gyűjtöm a sorozatot, de kíváncsi voltam a modellekre. Míg a DeAgostini kisautókról nem tudtam kideríteni melyik gyártótól származnak, addig az Edipress nem árult zsákbamacskát. Az 1:60 méretarányú Trabant 601 bizony a Welly gyártósorairól görült le. E tekintetben pedig jóval elnagyoltabb és olcsóbb modellekról van szó, szemben a Régi Idők Legendás Autói sorozat darabjainál. Mindent egybevetve a Welly inkább játékautó, mintsem modell, de így is klassz kis járgány. Maga a gyártó egyébként nagyon sok méretarányban dolgozik és az 1:32, 1:24 arányú autói kifejezetten szépek és pénztárcabarát modellek.
A Trabantot 1957.ben kezdték el gyártani Zwickauban. Nem titkolt terv volt a kommunista országok olcsó, fenntartható, de használható személyautókkal való feltöltése. Ez lássuk be sikerült is, hiszen a közel 3,5 millió legyártott példány mind gazdára talált és tisztességesen kiszolgált. A legnépszerűbb kétségkívül a képeken is szereplő 601-es volt, amelyet 1964-től egészen 1989-ig gyártották. A 600 köbcentis kétütemű motor 26 lóerőre volt képes, s kiszolgált a kombi, és katonai változatokban is. Németország egyesülése után a zwickaui gyár már Volkswagen motorokra cserélte a régi kétüteműt és a 601-est leváltotta a négyütemű 1.1. A márka életbenmaradásához ez persze édeskevés volt. Míg a néhai NDK-ban a kétütemű miniautó számított az átlagos családi autónak, addig a nyugati testvérek már régen Golffal, Mercedesszel és Opellel furikáztak, az évtizedes technológiai és szemléletbeli lemaradást már nyilván nem lehetett behozni. Meg egyébként is, Trabantot kétütemű motorhang, NDK szag és benzincsap nélkül? A berlini fal leomlása után az sem volt ritka, hogy a Trabanttal áthaladó keletiek csak lazán az út szélén hagyták az öreg Trabit, annyira nem volt már értéke a két ország egyesülése után.
A Trabant ma már csak legenda. Veterán klubok és gyűjtők ékszredobozai. Egy szelet történelem, jelkép, amely mögött ott volt az elmúlt 40 év honeckeri diktatúrája, a Stasi, a Volkspolizei, de a hétvégi zártkertek és horgászatok is, a miskolci Baráthegytől, a cseh kerskói erdőn keresztül a berlini falig.